Opleiden chauffeurs in de afvalbranche
De afvalindustrie is een van de vele industrieën die kampt met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De gevolgen hiervan zijn in veel Nederlandse steden zichtbaar. Tijd om dit probleem op te lossen. Wat is er nodig om chauffeurs in de afvalbranche te binden of sterker nog, te behouden? Een deel van de oplossing ligt bij het faciliteren van doorgroei van bestaande medewerkers én zij-instromers opleiden. Vincent Bruijstens, Manager Specialty Transport & Techniek bij Olympia weet hier alles van en deelt successen uit de praktijk.
Oorzaken chauffeurstekort
De transportsector kampt al een langere tijd met een tekort aan chauffeurs. De oorzaak? Dat is er niet één:
- Vergrijzing – Veel chauffeurs gaan (binnenkort) met pensioen. Jongeren die de overstap naar deze beroepsgroep willen maken, zijn er bijna niet. Het gevolg? Een tekort aan gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs.
- Imago beroep – Fysiek zwaarder werk, vroeg opstaan en werken in verschillende weersomstandigheden. Het werk van een vrachtwagenchauffeur in de afvalbranche kan veeleisend zijn. In vergelijking met andere transport- en logistieke sectoren wordt de afvalbranche daarom vaak als minder aantrekkelijk beschouwd.
- Te weinig opleidingen en trainingen – Tijdens de COVID-19-pandemie konden nieuwe chauffeurs opleidingen en trainingen helaas niet volgen. De gevolgen hiervan zien we nog steeds. Minder chauffeurs betreden tegenwoordig de arbeidsmarkt.
De gevolgen van het tekort aan chauffeurs in de afvalbranche is duidelijk zichtbaar. Zo wordt er bijvoorbeeld door afvalinzamelaars in verschillende regio’s minder vaak afval opgehaald. Er zijn ook bedrijven die niet genoeg personeel hebben om afval op te halen en te verwerken.
Vincent Bruijstens, Manager Specialty Transport & Techniek bij Olympia, ziet het (blijvend) tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Vincent: “De afvalbranche kent genoeg uitdagingen. Een daarvan is de aandacht voor het imago van het werken in deze sector. Steeds meer jongeren gaan naar het hoger onderwijs (hbo en wo). Als je jouw master of bachelor behaald, ga je 9 van de 10 keer niet werken als vrachtwagenchauffeur. Verder is het traject om (als zelfstandige of particulier) vrachtwagenchauffeur te worden duur. Ik ben van mening dat een goedkopere procedure meer werkzoekenden zou stimuleren om deel te nemen aan dit traject.”
Denken in oplossingen: Het zij-instroomtraject
Ondanks de vele uitdagingen die de branche momenteel kent, zijn er ook positieve ontwikkelingen. Olympia bedient als uitzendorganisatie de meeste afvalbedrijven in Nederland. Met hen kijkt Olympia wat er mogelijk is om het chauffeurstekort aan te pakken. Vincent: “Je ziet dat veel bedrijven slim inspelen op het tekort. Ze investeren daarom in de opleiding(en) van het personeel. En een van onze ontwikkelingen is het zij-instroomtraject. We maken mensen enthousiast voor het chauffeursvak en leiden ze op. Zodra ze geslaagd zijn, bemiddelen we ze bij onze opdrachtgevers. Verbinding is belangrijk. Daarom kijken we goed naar de bedrijfscultuur en of iemand bij de organisatie past. Hierin moet je denken vanuit de kandidaat. Dat is een effectieve werkwijze en investering waar je op lange termijn zoveel meer uithaalt.”
Het bieden van doorgroeimogelijkheden speelt ook een belangrijke rol bij het binden en behouden van vrachtwagenchauffeurs. Het zorgt voor toekomstperspectief. Vaak beginnen flexkrachten als belader en kiezen vervolgens voor de chauffeursopleiding. Met het vrachtwagenrijbewijs op zak zijn er diverse mogelijkheden. Via Olympia kunnen chauffeurs kiezen uit verschillende werkzaamheden. Zo zijn er chauffeurs nodig voor het ophalen van huisafval, maar ook voor bedrijfsaval. Er is ook de mogelijkheid om aan de slag te gaan bij de ondergrondse containers. Daar zijn kraanwagenchauffeurs voor nodig.
Trots op een schone stad: betekenisvol werk
Het is een waardevolle en onmisbare branche, maar toch kiezen weinig mensen ervoor om bij een afvalbedrijf te werken. Hoe maak je het als (uitzend)organisatie toch aantrekkelijk voor werkzoekenden of zij-instromers? Volgens Vincent zijn er genoeg voordelen om bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur bij een afvalbedrijf te werken: “Je werkt 9 van de 10 keer op doordeweekse dagen. De werkdag begint vroeg, maar je kunt gelukkig wél aanschuiven voor het avondeten. En dat is ten opzichte van een vrachtwachtenchauffeur die wisselende diensten draait en meer dan 60 uur per week werkt, een voordeel. Verder is het belangrijk om stil te staan bij het feit dat het werken in de afvalbranche bijdraagt aan een maatschappelijk doel. Door de medewerkers blijft de samenleving schoon. Dat is iets om écht trots op te zijn! Daarmee trekken wij kandidaten aan. En die boodschap moet verweven zijn in de employer branding en onboarding strategie van werkgevers in de afvalbranche.”
De toekomst: inspelen op de veranderende behoefte van de medewerker
Tijden veranderen, kijk maar naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Er wordt steeds meer gezegd dat behouden het nieuwe werven is. Ook Olympia focust zich al een langere tijd niet alleen meer op het aantrekken van nieuw talent. Aandacht voor het behoud van bestaand personeel is op de huidige krappe arbeidsmarkt belangrijker dan ooit! Als dit binnen organisaties een prioriteit is en blijft, wordt de positieve verandering zeker zichtbaar. Vincent merkt ook op dat de behoeften van werkzoekenden veranderen: “Je ziet bijvoorbeeld dat de jongere generatie minder uren wil werken. Daar moet je als bedrijf op inspelen. Als je hier niet van afwijkt en zegt dat mensen 40 uur moeten werken, valt er een grote groep af. En daarom is het goed om te weten waar medewerkers behoefte aan hebben en rekening te houden met generatieverschillen. Misschien is het niet altijd mogelijk om volledig op deze behoeftes in te spelen. Maar maak het luisteren naar je medewerkers in ieder geval een onderdeel van de bedrijfsvoering. Kijk wat er wél mogelijk is.”
Olympia ziet bij de opdrachtgevers in de afvalbranche dat recyclen steeds belangrijker wordt. Deze opdrachtgevers maken zelfs productielijnen om van afval nieuwe grondstoffen of een eindproduct te maken. Daar zijn operators voor nodig. Vincent: “We bieden beladers niet alleen een kans om te beginnen aan het zij-instroomtraject om vrachtwachtenchauffeurs te worden. Ze kunnen ook als operator aan de slag om vervolgens afval te recyclen. Ik vind het mooi dat wij als organisatie dit aanbieden en bezig zijn met duurzaamheid.”
Maand van de Afvalbranche
Jaarlijks worden in de Week van de Afvalhelden medewerkers in het zonnetje gezet. Dit jaar vindt dit plaats in de eerste week van maart, van 4 tot 10 maart. Olympia trekt deze week door met de Maand van de Afvalbranche. In het hele land zetten wij onze flexkrachten en opdrachtgevers op een voetstuk en verrassen we ze met lunchtasje van gerecycled materiaal, een webinar en allerlei andere leuke activiteiten.
Wat we precies doen? Dat lees je op deze pagina.