Zo bevorderen we de veiligheid van medewerkers in de afvalbranche

  • 13 mrt. 2024 15:51

Medewerkers in de afvalbranche worden continu blootgesteld aan kleine en grotere veiligheidsrisico’s. Hoe zorg je ervoor dat (flex)medewerkers zo veilig mogelijk werken? Bij Olympia besteden we continu aandacht aan het voorkomen van ongelukken. Zowel tijdens de werving en selectie, als tijdens het dienstverband.

Veiligheidsrisico’s voor chauffeurs en beladers

Werken als chauffeur of belader brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, dat is een feit. Dit zijn de drie belangrijkste:

  • Verkeersdrukte. Het verkeer wordt steeds drukker, zeker in woonwijken. Chauffeurs moeten zich daar op een veilige manier door of omheen manoeuvreren.
  • Vallen van de wagen. Een van de meest voorkomende ongelukken binnen de afvalbranche. Met name wanneer beladers zich niet goed vasthouden aan de hendels of niet correct staan op de treeplank.
  • Prikincidenten. Beladers verwonden zich aan naalden of scherpe voorwerpen in vuilniszakken. Olympia geeft de optie om preventief vaccinaties te halen voor hepatitis A en B.

De focus op voorkomen

Hoe kunnen werknemers ondanks deze risico’s veilig werken? Werknemers worden door Olympia van tevoren goed voorbereid. Martin den Hoed, vestigingsmanager bij Olympia legt uit: “We sturen mensen goed geïnformeerd op pad. We borgen dat we alle gevaren op voorhand benoemen, en laten werknemers verschillende verplichte veiligheidsinstructies doorlopen.” 

Kennisgeving en toetsen tijdens de werving en selectie

Enkele vaste onderdelen tijdens de werving en selectie zijn:

  • Een veiligheidsinstructievideo – na het eerste intakegesprek kijken medewerkers een video van 25 minuten over alle veiligheidsrisico’s van werken binnen de afvalbranche. Stap voor stap wordt de werkwijze van beladen uitgelegd, waarbij ook aandacht wordt besteed aan de gevaren. De werknemer kijkt deze video verplicht op de vestiging. Na het zien van de video tekent de medewerker een document ter bevestiging. Zo krijgt de werknemer een gedegen uitleg, en is de opdrachtgever verzekerd van een voorbereidde werknemer. 
  • Een toets – werknemers maken een toets na het zien van de video. Ze moeten een voldoende scoren om als medewerker in de afvalbranche aan de slag te mogen. Olympia bespreekt vervolgens de foutieve antwoorden met de werknemers. Zo weet je dat de werknemer de instructies echt begrijpt.
  • Bezoek aan de werklocatie – bij het slagen van de toets krijgen kandidaten wagenuitleg op de werklocatie van de klant. Kandidaten krijgen alleen wagenuitleg wanneer zij minimaal 20 van de 25 vragen uit de toets goed hebben beantwoord. 

Olympia probeert met deze stappen aan de voorkant alle veiligheidsrisico’s te tackelen, en de klant vooraf te ontzorgen door zoveel mogelijk stappen van de onboarding naar Olympia te trekken. Martin: “Er gaat niemand aan het werk voordat alle veiligheidsinstructies zijn doorlopen. We zien dat de ongevallen minimaal blijven, op het moment dat je mensen van tevoren goed informeert. En daar serieus met ze over praat.”

Kennis onderhouden tijdens het dienstverband

Olympia weet als geen ander dat we kennis ook tijdens het dienstverband moeten onderhouden. Als Olympia bieden we verschillende opleidingen aan onze medewerkers aan. Zo faciliteerde Olympia voor verschillende beladers een bhv-cursus. Een pool van werknemers die allemaal op dezelfde manier zijn geïnstrueerd, draagt bij aan de veiligheid op het werk.

Een ander voorbeeld is de Olympia vestiging in Schiedam, die succesvol werkt met het VIA-certificaat (Veilig inzamelen). Chauffeurs en beladers die een uitgebreide cursus afronden, krijgen het VIA-certificaat. Het succes wordt nu uitgebreid naar andere locaties.

Daarnaast gaat Olympia uitgebreid in gesprek met de klant. We kijken wat er al goed gaat, en waar we nog verder in kunnen ondersteunen. Zodat we zeker weten dat alle medewerkers de benodigde informatie hebben om zo veilig mogelijk te werken. Én dat er geen onderscheid is tussen vaste medewerkers en flexmedewerkers.

Het blijven herhalen van de veiligheidsrisico

Bij Olympia geloven we in de kracht van herhaling. Alle werknemers krijgen toegang tot een onboarding- en instructie-app. In de app staan de werkinstructies, veiligheidstrainingen en praktische informatie. Zo vinden werknemers de veiligheidsinstructies altijd makkelijk terug. Ook herhaalt de app theorie in de vorm van digitale vraagkaarten. Deze vraagkaarten creëren bewustzijn rondom veiligheidsrisico’s, zoals bij het werken in drukke (verkeer)situaties en bij een groot voertuig. Ook krijgen medewerkers een dag van tevoren push-meldingen met veiligheidsinstructies bij bijzondere werkomstandigheden, zoals gladheid of extreme warmte.

Tot slot organiseert Olympia maandelijkse toolboxmeetings. Dit zijn meetings voor vaste- en flexmedewerkers van maximaal vijftien minuten, gericht op veiligheid. We bespreken daar onder andere de risico’s per seizoen, handsfree bellen en obstakels op routes. Dat onze acties effectief zijn, blijkt onder andere uit de cijfers: in 2021 zijn op 1.058.010 gewerkte uren in de afvaldienstverlening slechts 25 kleine bedrijfsongevallen (zonder letsel) voorgevallen bij tijdelijke arbeidskrachten. Als er ondanks alle inspanningen toch een ongeluk gebeurt, heeft Olympia een vast protocol met aanspreekpunt. We bespreken met alle partijen wat er is gebeurd en passen indien nodig onze veiligheidsinstructies aan. 

Olympia & de afvalbranche

Olympia bedient als uitzendorganisatie de meeste afvalbedrijven in Nederland. De afvalbranche speelt een grote rol in de samenleving. De medewerkers die werkzaam zijn in deze branche, zorgen voor een leefbare en schone leefomgeving. Om hierbij stil te staan en bewustwording te creëren, staat de maand maart bij Olympia volledig in het teken van de afvalbranche en het streven naar een circulaire economie. 

Wil je niks missen en op de hoogte blijven van wat we in de Maand van de afvalbranche doen? Houd dan onze pagina in de gaten. 


Gerelateerde artikelen