Hoe Olympia werkt aan diversiteit en inclusie

  • 30 mei 2022 08:00

Een inclusieve samenleving. Een samenleving waarin iedereen meedoet. Het klinkt als vanzelfsprekend. En toch is dat het niet. Mensen zijn geneigd in hokjes te denken, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Hoe zorg je er als organisatie voor dat iedereen zich welkom voelt? Marcella, afdeling Werkvertrouwen, en Raymond, afdeling kwaliteit, vertellen over het belang van inclusie en hoe Olympia hieraan werkt.

Waarom moeten organisaties diversiteit en inclusie op de agenda hebben staan?

Marcella: “Volwaardig mee kunnen doen aan de maatschappij zorgt voor veel voordelen. Het is goed voor de gezondheid, het zelfvertrouwen, zorgt ervoor dat je een netwerk kan opbouwen en geeft het gevoel van waarde te zijn. Toch zijn er meer dan een miljoen mensen die aan de kant staan en niet (volledig) meedoen aan de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat ze een handicap hebben, vanwege hun afkomst, gender of geloof, omdat ze de kans niet hebben gekregen om volwaardig mee te doen of gediscrimineerd worden. Ze komen minder snel aan het werk. En dat is gek. Waarom laten we hen aan de kant staan? Zij hebben juist veel te bieden. Ieder individu heeft zijn eigen unieke talenten. Dat laten we als samenleving nu onbenut. Dat kan en moet anders.”

Raymond: “Daarnaast zie je een verschuiving in de maatschappij. De nieuwe generatie werkzoekenden vindt inclusie en diversiteit belangrijke thema’s en laten ze meewegen in hun zoektocht naar een baan. Ze willen graag werken bij een organisatie die hier niet alleen beleid voor heeft, maar er ook actief iets mee doet.” Marcella vult aan: “Ze willen niet alleen mooie woorden op papier.”

Hoe word je als organisatie inclusiever?

Raymond vertelt: “Het begint met beleid. Bijvoorbeeld een anti-discriminatiebeleid. Voor een lidmaatschap bij onze brancheorganisatie ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) is dat bijvoorbeeld ook verplicht. Vaak heb je het ook nodig voor bepaalde keurmerken. Of stellen klanten het als voorwaarde om samen te werken.” Marcella: “Maar zo’n beleid is er ook voor bewustwording. Mensen zijn geneigd om in bubbels te denken en hebben soms blinde vlekken voor discriminatie. Dat gebeurt bijvoorbeeld heel simpel door te spreken over ‘hij’ in plaats van ‘zij’ of ‘hen’.”

“Maar met alleen beleid ben je er nog niet. Het is ook belangrijk dat het beleid bekend is in de organisatie en er actief iets mee wordt gedaan. Bij Olympia hebben we het team Werkvertrouwen dat gespecialiseerd is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. En een werkgroep Diversiteit en Inclusie. Zij zorgt ervoor dat Olympia aan wet- en regelgeving voldoet, maar geeft ook advies en organiseert initiatieven om inclusie en diversiteit hoger op de agenda te krijgen.”

Voorbeelden van diversiteit en inclusie initiatieven

Marcella: “Ook wij dagen onszelf graag uit op dit thema. Daarom organiseerden wij laatst een sessie met werknemers uit alle lagen van de organisatie. Hoe denken zij over inclusie? En welke stappen kunnen we nog nemen om inclusiever te worden? Niet alleen voor uitzendkrachten, maar ook voor onze eigen collega’s? Zo creëer je draagvlak en zet je inclusie op de agenda. We merkten dat het onderwerp veel losmaakte. Dat was mooi om te zien. Het gaf veel inspiratie.”

Raymond: “Maar verandering zit ook in de kleine dingen. Zo gaan wij vanuit de capaciteiten van de kandidaat op zoek naar werk en kijken we wat het beste bij diegene past. Als dat niet helemaal aansluit bij wat de organisatie wil, dan gaan we het gesprek aan. Willen ze bijvoorbeeld alleen een man? Vraag dan waarom. Door deze gesprekken steeds weer te voeren, maak je klanten bewuster en breng je de discussie op gang. We hebben als slogan: ‘Olympia, geeft werkt betekenis’. Voor ons betekent dat ook echt dat we betekenisvol werk voor iederéén willen. Dat is ons doel.”


Thema's
Gerelateerde artikelen