Arbeidsmarkt trends 2023

  • 14 dec. 2022 18:23

Het was een onrustig jaar voor iedereen, ook voor ons bij Olympia. Durven we ons nog te wagen aan voorspellingen over 2023? Er is veel onzeker, maar over sommige dingen kunnen we al wel iets zeggen. Olympia ziet 3 trends op het gebied van personele werving voor het komende jaar.

1. Nadruk op goed werkgeverschap

De krapte op de arbeidsmarkt blijft, ook in het komende jaar. Dat betekent een (nog) grotere nadruk op goed werkgeverschap en opleiden. Met kleine aanpassingen kun je als bedrijf het werk al een stuk aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld door, waar mogelijk, flexibeler om te gaan met werktijden en thuiswerken. En door goed in gesprek te blijven met je medewerkers. Alles om nieuw personeel te werven én bestaand personeel te behouden.

2. Nieuwe invullingen van flexwerk

Het uitzendwerk zoals we het nu kennen, is aan het veranderen. Nieuwe wet- en regelgeving zorgt er komend jaar voor dat flexwerk steeds minder wordt ingezet alleen voor kostenbeheersing- en besparing. Werkgevers zullen zich vaker afvragen: wat levert een flexibele organisatie mij precies op? Waarom kies ik hiervoor? En zo een bewuste keuze maken in de specifieke soort dienstverlening die ze willen.

3. Laagdrempelig solliciteren

De medewerker heeft het in deze markt voor het kiezen. Ook hier is iedereen zich bewuster van geworden. Het komende jaar zal deze trend doorzetten. Om zoveel mogelijk krachten te werven, moet het solliciteren hen zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Dus minder solliciteren met cv’s en motivatiebrieven, en meer met (bijvoorbeeld) Whatsapp en persoonlijke gesprekken. Meer focus op wat iemand kan en blij van wordt in plaats van wat iemand heeft gedaan of voor is opgeleid.

Lees ook onze terugblik en vooruitblik


Thema's
Gerelateerde artikelen