Personeel werven in 2022: praktijkverhalen

  • 14 dec. 2022 19:30

Krapte op de arbeidsmarkt, de coronastorm die ging liggen en verschillende crisissen. Hoe vertaalt dit zich door in de praktijk? Samen met recruitment-expert Falko Roos en franchiseondernemers Koen Christaans en Esther Gietemans blikken we terug op 2022. Welke ontwikkelingen vielen hen het afgelopen jaar op en welk effect had dat op de werkvloer?

Focus op betekenisvol werk

Bij Olympia helpen we mensen aan werk van betekenis. Dat is in deze tijden van arbeidsmarktkrapte belangrijker dan ooit. Recruitment-expert Falko: “De rol van ons als uitzendbureau verandert. We gaan nog meer met mensen in gesprek: ‘Wat drijft je? Waar word je blij van? Hoe ziet je thuissituatie eruit?’ Want met zoveel vacatures is het moeilijk om door de bomen het bos te zien. Wij helpen mensen om de juiste keuze te maken. Voor die goede match kijken we meer naar competenties. Je werkplek moet bij je passen. Dat maak je niet op uit een cv, maar uit persoonlijke gesprekken.”

Tegelijkertijd ziet franchiseondernemer Esther hoe moeilijk het is om kandidaten in deze tijden aan je te binden. “Ze krijgen vaak zoveel aanbiedingen, dat ze niet waarvoor ze moeten kiezen. Maar ook moet de hoge energierekening betaald worden. Dan kun je nog zo goed voor de kandidaat zijn, als ze andere aanbiedingen krijgen die financieel een stuk beter zijn, zijn ze geneigd daarvoor te kiezen. daarom is het gesprek van betekenis zo belangrijk, in combinatie met zicht houden op hun financiële situatie. Wat hebben ze nodig. Soms is dat zelfs hulp bij geldproblemen. Geldfit is daarbij een mooi initiatief wat echt helpt. Daarom moeten ze weten dat Olympia méér voor ze doet dan andere opdrachtgevers. En daarvoor zijn die gesprekken van betekenis zo belangrijk.”

Creatieve oplossingen

Franchiseondernemer Koen noemt 2022 een pittig jaar. “Niet alleen voor onze klanten, maar ook voor ons als flexbureau. We zijn in de kern heel dienstbaar. Als een bedrijf 100 flexibele werknemers zoekt, wil je die leveren. Dat lukt niet altijd door de arbeidsmarktkrapte en dat is lastig. Aan de andere kant: je wordt er wel creatiever van. Je maakt flyers, je gaat naar scholen toe, je beloont medewerkers extra, en ga zo maar door. Alles om je huidige werknemers maximaal inzetbaar te laten zijn, en tegelijkertijd nieuwe mensen te werven.”

Diversiteit en inclusie

Voor franchisenemer Esther lieten de vele crisissen van 2022 ook iets moois zien: hoe belangrijk en wendbaar onze groep van flexwerkers is. “Kijk bijvoorbeeld naar de oorlog in Oekraïne. En hoeveel bedrijven Oekraïners inhuurden. Vanwege de arbeidsmarktkrapte nam het onderwerp inclusie en diversiteit echt een vlucht. Hopelijk gaan meer bedrijven deze zaak de komende tijd toejuichen. En dan niet alleen uit noodzaak, maar omdat ze inzien dat hun bedrijf zo diverser, kleurrijker en succesvoller wordt.”

Personeelsbehoud op één

Ook ‘employer branding’ is een actueel onderwerp. Falko ziet dat de nadruk het afgelopen jaar, naast werving, lag op behoud van personeel. “Dit jaar hebben bedrijven echt ingezien hoe belangrijk het is om je personeel aan je te binden. We zien daar verandering in, het krijgt steeds meer aandacht. Ook directies beseffen nu: je moet een aantrekkelijke werkgever zijn. Zo voorkom je dat je personeel wegloopt, én wordt ook de werving makkelijker. Want tevreden medewerkers dragen zelf nieuwe mensen aan. Ze zijn een krachtige mond-tot-mondreclame.”

Koen herkent dit vanuit zijn Olympia franchiseondernemingen. “Binden en boeien was het afgelopen jaar heel belangrijk. Voor het behoud van onze flexkrachten moeten wij zichtbaarder aanwezig zijn op de locatie van de klant. We spreken onze krachten aan: ‘Hé, tof dat je er weer bent. Vind je het werk nog leuk?’ Het stopt voor ons dus niet bij het werven. We doen alles om de voordeur wagenwijd open te zetten en de achterdeur helemaal dicht te trekken.”          

 

 


Thema's
Gerelateerde artikelen