3 inspirerende voorbeelden van employer branding

  • 24 jul. 2023 09:20

Van filmpjes op TikTok tot pizzakoerier in de ruimte. Er worden soms gekke dingen gedaan met employer branding. Je hoeft natuurlijk niet altijd groots uit te pakken. Het is vooral belangrijk dat je authentiek blijft en het aansluit bij je doelgroep. Maar inspiratie opdoen mag natuurlijk altijd. Misschien heb je iets aan deze 3 voorbeelden van employer branding.

Een goed gevoel met Rituals

Rituals is altijd al sterk geweest in marketing. De oprichter Raymond Cloosterman begon ooit met een duidelijke missie: dagelijkse routines veranderen in betekenisvolle momenten. Rituals wil je laten genieten van de kleine momenten, met luxe producten en je vooral goed laten voelen. Dit ademt nog steeds door in de winkels, de uitstraling van de website en socials, maar ook in de employer branding. Ook op je werk willen ze je goed laten voelen. Dat komt duidelijk naar voren in hun communicatie. Ze nemen de tijd om je te leren kennen, zodat zij en jij zeker weten dat de organisatie bij je past. Voor winkelmedewerkers hebben ze zelfs een online experience om te ervaren hoe het is om in een Rituals-winkel te werken. Ben je eenmaal aangenomen? Dan is er voor nieuwe werknemers een Rootcamp: ‘een live event waarin je meer leert over het merk, de producten, cultuur, waarden en manier van werken’.

En dat is nog niet alles. Rituals besteedt ook aandacht aan afgewezen kandidaten. Elke sollicitant krijgt bijvoorbeeld twee cadeautjes: een om te houden en één om weg te geven (om the power of giving te ervaren). Er gaat een bedankkaartje naar je huisadres met een sample. En elke kandidaat krijgt een persoonlijk antwoord. Op deze manier krijg je, zelfs als je bent afgewezen, een positief gevoel bij Rituals.

Samenwerken met je vrienden bij Kruidvat

Samen solliciteren. Dat is leuk. En het maakt de drempel voor jongeren een stuk kleiner, want stiekem blijft dat toch spannend. Solliciteren. Dat moet Kruidvat ook gedacht hebben. In de zoektocht naar vakkenvullers bedachten ze #vriendenteam: samen met je vriend(en) solliciteren. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap: de drempel om te solliciteren is lager én je hebt meteen twee (of meer) sollicitanten. 

Verder is de website van Kruidvat ook heel goed afgestemd op de doelgroep. Vacatureteksten voor vakkenvullers zijn in hun taal geschreven: ‘moneys’, ‘bestie’, ‘mattie’. Ook staan er veel TikTok-achtige filmpjes op de website om een sfeerimpressie te krijgen en zijn ze natuurlijk ook op TikTok zelf aanwezig.

New York Pizza brengt je naar de ruimte

Een pizzakoerier naar de ruimte. Dat is natuurlijk ontzettend over the top. Maar wel een enorm succesvolle campagne. In 2021 zag New York Pizza een flinke daling in het aantal sollicitanten. Ze maakten toen de campagne ‘New York Pizza Maffia’. Een video in filmische stijl met de ster ICE uit Mocro Maffia, een serie die enorm populair is bij de doelgroep. Het was een video die je gezien moest hebben. En met succes, de video werd breed gedeeld op verschillende media, zelfs in WhatsApp-groepen. Het aantal sollicitanten steeg. De hoop was dat de arbeidsmarkt in 2022 vanzelf zou herstellen, maar helaas. De markt bleef krap.

New York Pizza kwam toen met een vervolgcampagne. Daarmee wilden ze het aantal sollicitanten hoog houden, maar ook hun huidige pizzakoeriers binden. De uitkomst: een campagne van een jaar waarin pizzakoeriers allemaal vette prijzen konden winnen. Van bungeejumpen tot de hoofdprijs: een ruimtereis. Wat je daarvoor moest doen? Gemiddeld de hoogste score krijgen van minimaal 50 klanten, en vier maanden in dienst zijn. De campagne was een succes. Het aantal sollicitanten was net zo hoog als tijdens de Pizza Maffia-campagne. Daarnaast hadden ze een hoog online bereik en kregen ze veel positieve reacties. Hun case wordt nog steeds veel gedeeld als voorbeeld van goede employer branding.


Gerelateerde artikelen