Verbeter je employer branding met deze 3 tips

  • 24 jul. 2023 09:26

Wil je meer talent aantrekken en je bedrijf aantrekkelijk maken? Het geheim zit ‘m in een sterke employer branding. Maar hoe creëer je een sterk werkgeversmerk? Met deze drie tips maak je een goed begin.

1. Ga het gesprek aan met je werknemers

Employer branding is niet zomaar een verhaal dat je verzint. Het is het verhaal van jouw organisatie. Wat jouw organisatie uniek maakt of waarom mensen bij jou werken. Wil je iets aan employer branding doen? Begin dan bij je werknemers. Ga het gesprek aan. Waarom werken ze bij jouw organisatie? Wat maakt dat ze blijven? Krijgen ze het hoogste salaris, de leukste collega’s of een fantastische werk-privébalans? Krijgen werknemers een eigen coach, ontwikkelmogelijkheden of een dertiende maand? Of zijn ze heel erg blij met de sfeer en de manier van leidinggeven? Er zijn heel veel redenen te bedenken waarom iemand bij je werkt. Ontdek wat dat is. Want dát is het verhaal dat je naar buiten wil brengen.

2. Beloof niks wat je niet waar kan maken

Misschien is het verleidelijk om de werkelijkheid mooier te maken dan het is. Maar doe dat niet. Het kan heel goed zijn dat je dingen wil verbeteren. Misschien wil je teams aanpassen, een buddy-systeem invoeren of verjongen. Maar als je nog niet bent waar je wil zijn, maak het verhaal dan ook niet mooier dan het is. Iemand komt binnen met bepaalde verwachtingen, maar als dat niet strookt met de werkelijkheid, is de kans op een mismatch groot. Stel je voor: een net-afgestudeerde wil graag in een jong team werken en heeft zin in de vrijdagmiddagborrels met karaoke. Maar als diegene binnenkomt, blijken er vooral bijna-pensionado’s in pak te werken die vrijdag na werk liever thuis zijn. Het is zonde van alle wervingskosten als iemand na een half jaar alweer, of zelfs eerder, vertrokken is. Dus licht je pluspunten uit. En vertel eventueel eerlijk dat je een bepaalde transitie wil maken en dat je mensen nodig hebt om dat te doen.

3. Durf uniek te zijn en wees op verschillende plekken zichtbaar

Veel vacatureteksten bestaan uit dezelfde woorden. ‘We hebben een pingpongtafel!’, ‘We zoeken een teamplayer’, ‘Je hebt geen 9-tot-5-mentaliteit’. Allemaal clichés die in nog 1.000 andere vacatureteksten staan en weinig vertellen over jouw organisatie. Durf anders te zijn. Durf dat eerlijke verhaal te vertellen en wees op andere plekken zichtbaar dan alleen vacaturebanken. Creëer bijvoorbeeld een werken-bij website waar veel te vinden is over de organisatie. Deel échte verhalen van échte medewerkers, zoals testimonials. Maak video’s om een impressie te geven hoe het is om bij je organisatie te werken. Als je geen groot budget hebt, kan dit tegenwoordig vrij makkelijk met je mobiel. En probeer qua woorden en media aan te sluiten bij de doelgroep. Een net-afgestudeerde bereik je minder goed op Facebook, maar wel op TikTok of Instagram. Maar je kan ook offline gaan. Hang bijvoorbeeld posters op. Ga eens naar een carrièrebeurs. Of beplak bedrijfsauto’s met een mooie slogan. Wees creatief, zolang het bij je merk en bij de doelgroep past.


Gerelateerde artikelen