Zo gaan Alice en Lisanne personele krapte te lijf

  • 28 apr. 2022 08:00

Hoe ga je als bedrijf om met een krappe arbeidsmarkt? Welke do’s en don’ts zijn er? Twee experts aan het woord: Alice Wopereis, manager Grootbedrijf - Oost Nederland en Lisanne van der Caaij, manager Olympia MKB Den Haag en Zoetermeer. Beiden ervaren de krapte voor zowel hun eigen team als hun klanten. En weten er inmiddels goed mee om te gaan. Zo zet Lisanne in op creativiteit en het Gesprek van Betekenis met zowel klant als kandidaat. Alice gebruikt daarnaast de arbeidsmarktanalyse om te bekijken hoe een bedrijf als werkgever in de markt staat. 

“Waar we eerst 80 reacties op een vacature kregen, kan dat er nu zomaar één zijn. Dat is natuurlijk niet voldoende” legt Lisanne uit. “Om te zorgen dat we reacties blijven krijgen, moeten we creatief zijn. En actief.” De markt is volledig verschoven van weinig vacatures en veel kandidaten naar het vinden van voldoende kandidaten voor een vacature. Je moet volgens Lisanne dan ook investeren in marketing om je potentiële kandidaten te bereiken. Zorgen dat je opvalt.  

Focus op talent

De basis voor succes ligt in weten welke talenten een bedrijf nodig heeft. En aan achterhalen waar een kandidaat goed in is en wat iemand energie geeft. Lisanne: “Iedereen heeft wel iets om elke dag met plezier het bed voor uit te komen. Daar gaan we in een Gesprek van Betekenis naar op zoek. We merken dat mensen blij worden van deze gesprekken. Het geeft hen richting en daarmee ook het vertrouwen om echt ergens voor te gaan. Dat kan soms een hele andere baan zijn dan waar ze in eerste instantie aan dachten. ”

Vertrouwen in het wervingsproces

Lisanne legt uit dat sommige bedrijven nog wel moeten wennen aan deze manier van werken. Zo was een van hun contactpersonen op zoek naar het bekende schaap met de vijf poten. Het werd daardoor echt een lastige opgave. “We gingen het gesprek met hen aan over de talenten die ze nodig hadden. En over de drijfveren van hun organisatie. Als wij iemand vinden die past bij de kernwaarden van dat bedrijf, moet iemand dan echt alles al kunnen? Het draait om vertrouwen van de klant in het hele wervingsproces. Motivatie en drijfveren tellen, vaardigheden kunnen getraind worden. Wij kunnen daarbij helpen. 

Employer branding

Alice sluit zich daar volledig bij aan. Zij ziet dat voor sommige bedrijven het huidige landschap schrijnende situaties kan opleveren. Zo heeft voor technische bedrijven een tekort aan personeel direct gevolgen voor de productie. “We gaan dan om tafel met de klant en stellen onder andere de vraag: hoe zorg jij als bedrijf dat kandidaten voor jou kiezen? We helpen vervolgens met advies over het inrichten van hun employer branding. Hiervoor doen we een beroep op en werken we samen met onze marketingafdeling. Zo hebben we samen al voor diverse klanten wervingscampagnes opgezet. Met succes.” 

Arbeidsmarktanalyse als basis voor werving

“Om een campagne te laten slagen, is het relevant om te weten hoe je als werkgever in de markt bekend bent”, legt Alice uit. “Wij maken voor verschillende klanten een arbeidsmarktanalyse. Op basis van de uitkomsten spelen we in op bijvoorbeeld de schaarste voor specifieke vacatures. Op wat kandidaten belangrijk vinden aan een bepaalde functie of organisatie en welke arbeidsvoorwaarden daarbij voor hen doorslaggevend zijn. Via welke kanalen zoeken zij naar werk en wat voor opleiding ambiëren ze? Bij een specifiek bedrijf was zelfs een aanpassing in hun salarishuis nodig, omdat een te laag salaris de reden bleek dat kandidaten niet reageerden op hun vacatures. Super dat ze dat hebben gedaan”

Loslaten vaste patronen

Net zoals Lisanne geeft ook Alice aan dat in de meest succesvolle wervingstrajecten klanten vertrouwden op hun aanpak. Om de juiste kandidaten te vinden, moet een bedrijf soms bestaande patronen loslaten. Daar helpt het team van Alice hun klanten bij. Zo laten ze zien dat niet een cv bepalend is voor geschiktheid, maar de motivatie en talenten van een kandidaat. En dat je vervolgens met opleiding en goede begeleiding de vaardigheden die nodig zijn voor een functie, aan kunt leren.

Dat biedt in deze krappe markt enorm veel kansen voor zowel bedrijven als kandidaten. Alice: “We bieden opleidingen voor functies in diverse vakgebieden, zoals operator, digital marketeer, energiemonteur, lasser en klantcontactmedewerker. Door hierin samen op te trekken, kunnen we flinke stappen zetten. Met als resultaat een duurzame match. Kandidaten kiezen namelijk echt voor een organisatie. Ze halen daarnaast het beste uit zichzelf omdat ze iets doen waar ze elke dag met plezier hun bed voor uitkomen. Een win-win dus, voor klant én kandidaat.”


Thema's
Gerelateerde artikelen