Employer branding: wat is het en hoe zet je het in?

  • 27 jul. 2023 14:27

Misschien ken je het begrip, misschien niet: employer branding. Het helpt je om op te vallen als werkgever en de juiste mensen aan te trekken. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt geen overbodige luxe. Maar wat houdt employer branding precies in? En hoe zet je jezelf als sterk merk in de markt voor (potentiële) werknemers? Wij vertellen je wat het is en hoe wij het inzetten bij Olympia.

Wat is employer branding?

Met employer branding creëer je een aantrekkelijk imago als werkgever en draagt dit uit. Dat gaat verder dan het plaatsen van vacatures. Het gaat om het vertellen van jouw unieke verhaal, het tonen van de bedrijfscultuur en het bieden van een positieve werkomgeving. Het doel is om (potentiële) werknemers te inspireren, aan te trekken en te behouden. Met employer branding bouw je een sterk werkgeversmerk. Zo vergroot je je kansen op het aantrekken van de juiste talenten.

Waarom is employer branding belangrijk?

Employer branding is om verschillende redenen belangrijk. We zetten het op een rijtje:

  1. Je trekt de aandacht van potentiële kandidaten. In krappe tijden, hebben de kandidaten het voor het uitkiezen. Met employer branding onderscheid je je tussen al die duizenden vacatures en weten kandidaten beter waarom ze voor jou moeten kiezen.

  2. De kans op een mismatch is minder groot. Met employer branding vertel je jouw unieke verhaal. Dat trekt eerder mensen aan die bij je organisatie passen. Als je eerlijk bent over wat je te bieden hebt, voorkom je verkeerde verwachtingen. De kans op verloop is daarmee minder groot.

  3. Het helpt bij het verhogen van de betrokkenheid en motivatie van huidige werknemers. Door een positieve werkomgeving te creëren, voelen medewerkers zich meer verbonden met het bedrijf. Ze snappen en ervaren waarom ze bij je werken. Dit leidt tot hogere productiviteit, een lager verloop en een positieve bedrijfscultuur. Misschien worden ze zelfs ambassadeurs van jouw organisatie, en raden je als werkgever aan bij nieuw talent. Dat scheelt op den duur weer in de wervingskosten.

Hoe maak je een employer branding strategie?:

Zo pakten we het aan bij Olympia

Wil je aan de slag met employer branding? Ga dan eerst het gesprek aan met je huidige werknemers. Zij weten het beste waarom ze bij je werken en wat het werk leuk maakt. Bij Olympia begonnen we daarom met een employer value proposition.
Falko Roos, Manager Recruitment Marketing bij Olympia, vertelt: ‘We stelden onszelf de vragen: welke waarde leveren we aan onze medewerkers? Wat maakt werken bij Olympia leuk? Herkennen medewerkers zich in het verhaal dat we vertellen? Het is belangrijk om antwoord te krijgen op deze vragen om uiteindelijk je verhaal goed op papier te zetten. Bij Olympia vinden we het bijvoorbeeld belangrijk dat iedereen betekenisvol werk doet. Dat is onze merkbelofte. Gelukkig bleek dat werknemers dit ook echt zo ervaren.’

Falko: ‘Vanuit die gedachte verbeterden we onze werken-bij-site. In video’s en testimonials vertellen échte medewerkers waarom ze het werk doen wat ze doen. Dus niet zozeer: dit is je dag, dit ga je doen. Maar: wat betekent het werken bij Olympia voor diegene? Wat draagt diegene bij vanuit zijn of haar rol? Dat is voor ons een belangrijk verschil. In onze vacatures vragen we bijvoorbeeld ook niet om een heel eisenpakket. We zetten veel meer in op soft skills.’

Steven Besuijen, vestigingsmanager bij Olympia, voegt daaraan toe: ‘En dit blijft niet alleen bij een website, maar we dragen dit ook uit. Bij ons staat de mens centraal. Tegen recruiters zeggen we bijvoorbeeld ook dat ze het cv van een kandidaat eerst aan de kant moeten leggen. Ga het gesprek aan met een kandidaat. Leer iemand kennen, kijk wat bij diegene past. Misschien heeft iemand niet de ervaring, maar past een bepaalde vacature of rol wel heel goed bij diegene. Dat is denk ik heel kenmerkend voor ons. We doen wat we beloven.’

Employer branding voor onze klanten

Employer branding hoeft niet altijd groot. Het gaat erom dat je eerlijk bent in je vacatures en de punten uitlicht die jouw organisatie uniek maakt. Iemand moet na het lezen van een vacature een goed beeld hebben van de organisatie en de functie. Wij helpen onze klanten daar bij, vertelt Steven Besuijen: ‘Als we een vacature opstellen voor onze klanten, stellen we ook altijd de vragen: waarom werken mensen bij jullie organisatie? Wat maakt het leuk om hier te werken? Dat zijn de punten die we uitlichten in een vacature. Verder is het belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Ook daarin ondersteunen wij de klant.’

Employer branding is voor ieder bedrijf anders. Je licht immers je unieke positieve punten uit. Maar een beetje inspiratie opdoen mag natuurlijk altijd. Lees in dit artikel over 3 inspirerende voorbeelden

 


Thema's
Gerelateerde artikelen