Onze ervaring: onboarding draait om échte aandacht

  • 30 mrt. 2023 10:04

Bij Olympia weten we hoe belangrijk een goed onboarding-programma is. Inhouse directeur Marieke Nijssen vertelt waarom een warm welkom zo’n groot verschil maakt. En welke uitdagingen wij hier zelf in tegenkomen.

Marieke Nijssen: “Binnen Inhouse zijn we echt bij de klant ‘in huis’ gevestigd. We maken deel uit van de werkvloer en kennen de bedrijfscultuur van de opdrachtgever. Voor ons is onboarding het hele proces vanaf de selectie van de medewerker tot en met de eerste werkdag.”

“Na de selectie krijgt de medewerker toegang tot een digitale omgeving met informatie. Wij regelen de afhandeling van het contract en de plaatsing, en geven informatie over de eerste werkdag. Natuurlijk kan de medewerker altijd bij ons terecht met vragen. Op de dag zelf ontvangen wij de medewerker. Vaak geven we ook persoonlijke beschermingsmiddelen en kleding uit. Vervolgens neemt de teamleider van de opdrachtgever op de vloer de begeleiding over. Zo gaat de onboarding naadloos over in de HR-cyclus.”

“Ik durf wel te zeggen dat we ten opzichte van onze concurrenten buitengewoon veel aandacht geven aan de juiste begeleiding van medewerkers. We weten namelijk hoe belangrijk individuele aandacht is. Daarom werken we met een vaste matrix, waarin we op structurele basis gesprekken voeren met onze uitzendkrachten.”

De voordelen van een goede onboarding

Nijssen benadrukt het belang van een zachte landing. “Een nieuwe baan is voor iedereen spannend. Als je een nieuwe medewerker warm ontvangt, kan die meteen lekker landen op z’n werkplek. Dat is belangrijk om een goede start te maken én om de medewerker aan ons te binden. Zo’n warm welkom heeft bovendien meerwaarde voor onze missie: werk van betekenis geven aan onze mensen.”

“Een goede onboarding is daarnaast een stuk verwachtingsmanagement. Bij onze klanten komen mensen vaak binnen bij een groot logistiek centrum, en dat kan overweldigend zijn. Als we die mensen geen zachte landing geven, hebben we veel uitstroom in de eerste vier weken. Wij zorgen er aan de voorzijde voor dat de medewerker een goed beeld krijgt van het werk en de organisatie. Als mensen namelijk van tevoren weten waar ze aan toe zijn, gaan ze minder snel weg. Dat is een win voor Olympia, maar ook een win voor de medewerker. Want zelf wil je ook niet na drie weken stoppen met je nieuwe baan omdat het niet is wat je had verwacht.”

Digitale onboarding zorgt voor meer tevreden medewerkers

Natuurlijk hebben wij ook lessen getrokken uit het verleden, erkent Nijssen. “Tegenwoordig hebben we een onboardingtool, maar voorheen kregen nieuwe medewerkers alleen een rondleiding op de locatie. Toen bleek dat ze overweldigd raakten door alle informatie, én dat lang niet alle informatie bleef hangen. Dat is niet de zachte landing die we willen creëren als mensen via Olympia bij een opdrachtgever gaan werken. Toen hebben we een onboardingtool ingeschakeld, waarbij we alle informatie in een digitale omgeving hebben. Zodat mensen het thuis nog rustig terug kunnen lezen. Waar kan ik me ziekmelden als er iets is? Hoe ziet dat warehouse er ook alweer uit? Nu is de tevredenheid van uitzendkrachten vele malen hoger.”

Uitdagingen zullen er altijd zijn. “Binnen Inhouse laten we mensen vaak in grote groepen instromen. Dat betekent dat rondleidingen in groepsverband zijn. En als je niet oplet, dat mensen zich misschien een nummer voelen. Dus juist individuele aandacht tijdens de onboarding is heel belangrijk. We moeten er altijd op letten dat mensen zich als individu gezien voelen.”

We doen het samen

Nijssen: “In mijn jaren bij Olympia heb ik gezien dat échte aandacht bij het inwerktraject iemand enorm helpt. Niet alleen om te groeien, maar ook om productiever en volledig inzetbaar te zijn. Voor ons is de samenwerking met de klant daarbij heel belangrijk. Want: een warm welkom voor een uitzendkracht is altijd een gezamenlijke inspanning tussen Olympia en onze opdrachtgever. En als wij dat samen goed organiseren, dan kunnen we het beste geven aan onze mensen.”

Wil jij je onboardingprogramma verbeteren, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Lees onze tips voor een succesvolle onboarding.

 


Thema's
Gerelateerde artikelen