Werkervaring en opleiding geen graadmeter voor succes

08-06-2020

Door de nadruk te leggen op iemands werkervaring en opleiding, kiezen organisaties vaak de verkeerde kandidaat. Met alle negatieve gevolgen en kosten van dien. Het zorgt voor verlies van teamspirit, productiviteit en lage betrokkenheid. Dit stelt Jeroen van Rossum, Manager Recruitment bij Olympia.

‘Er zijn veel bedrijven die roepen dat ze werven vanuit de missie en cultuur van het bedrijf. Maar in de praktijk zien we daar weinig van terug’, zo stelt van Rossum. Men checkt of het cv aansluit op de functieomschrijving. En daar stopt het vervolgens. Mensen gaan er dus van uit dat diploma’s en werkervaring de beste voorspellers zijn voor de juiste match. Dat is volgens van Rossum oud gedachtegoed. En bovendien een foute aanname die heel veel kosten en ontevredenheid met zich meebrengt. Om nog maar te zwijgen over het waardevolle arbeidspotentieel dat bedrijven daardoor massaal laten liggen.

Negatieve en langdurige gevolgen van mismatch

De kosten van een mismatch tussen mens en organisatie beginnen bij 750 euro en kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s. En die blijven niet beperkt tot de werving- en selectiekosten. Het gaat dan vooral om de negatieve gevolgen voor de teamspirit, het moraal en productiviteitsverlies. Zo blijkt uit onderzoek onder 2.500 CFO’s. Bovendien is het een verspilling van energie. Een mens identificeert zich met zijn of haar werk. Het is daarom belangrijk om te weten wat iemand in essentie drijft. Wie iemand is en wat iemand doet. En of dat aansluit bij waar je als organisatie voor staat. Het is niet voor niets dat meer dan 80% van de werknemers in Nederland zich niet betrokken voelt bij de organisatie. En vindt dat ze niet worden gesteund om het beste uit zichzelf te kunnen halen.

De opleiding zegt volgens Van Rossum lang niet altijd iets over iemands denkniveau. En uit werkervaring kan je niet afleiden wat iemand leuk vindt of waar iemands talent ligt. We hebben genoeg voorbeelden van mensen die geen universitaire studie hebben genoten, maar wel op een sleutelpositie werken waar WO-denkvermogen voor nodig is. En andersom gebeurt natuurlijk ook.

‘Het afvinken van werkervaring en opleiding zie ik zelfs in de recruitment branche vandaag de dag nog gebeuren. Onlangs ontving ik van één van hen een lijst met 50 vragen. Ik kwam volgens hun ‘data’ in aanmerking voor een functie, dat misschien vijftien jaar geleden relevant was geweest. Of ik die vragen wilde invullen, anders kon ik niet meegenomen worden in de procedure. Ik blijf me verbazen’, aldus Van Rossum.

OLY 002 Body 20200609 Recruitment Jeroen van Rossum

Jeroen van Rossum, Manager Recruitment Olympia

Anders denken

Om de juiste match te maken moet je het volgens Van Rossum anders aanpakken. ‘Start de selectieprocedure met een capaciteiten- en persoonlijkheidsvragentest. Dan start je het gesprek met de kandidaat heel anders. Je ontvangt intiemere informatie dan dat je gewend bent. En dat dwingt je om veel meer naar de persoon te kijken die voor je zit.
Volgens Van Rossum moet je afscheid nemen van de cv, zodat je niet wordt verleid om naar iemands verleden te kijken. ‘Ik ben ook het recruitersvak ingestapt zonder ervaring en opleiding. Een jaar of vijftien later vond ik in Olympia een partij die past bij mijn drijfveren en overtuiging. In de gesprekken met onze kandidaten kijken we namelijk naar de waarden, drijfveren en potentie van mensen. Het is onderdeel van onze mindset en van ons handelen. Wij voeren gesprekken van betekenis. De kennismaking met onze kandidaten gaan uitsluitend over vragen als: ‘Waar ben je trots op’ en ‘Waar zet jij je wekker voor’. Als je als op die manier je gesprekken gaat voeren, dan wordt jouw werk ook veel leuker’, aldus van Rossum.

1.000 trainingen

Kort geleden is Olympia gestart met een omscholingsinitiatief naar werk waar langdurig vraag naar zal zijn. Zij biedt gratis trainingen waarmee mensen zich kunnen ontwikkelen naar werk wat wel bij hen past. Om in aanmerking te komen wordt niet gekeken naar werkervaring en opleiding. Maar naar de motivatie en de wil om er een succes van te maken. Omdat de motivatie en drijfveer van mensen belangrijke voorspellers zijn voor bijvoorbeeld werkgeluk en productiviteit.