“Ik wil een positieve impact maken op het leven van mensen”

  • 25 feb. 2022 13:09

“Het mooiste aan mijn baan? Mensen helpen in hun ontwikkeling. Door vertrouwen te geven en vooral vragen te stellen. Of het nu gaat om een collega, opdrachtgever of flexkracht. Ik zoek daarbij graag de diepgang op: wat speelt er echt, wat wil je bereiken? En welke uitdagingen zie je? Daarmee kun je scenario’s schetsen, een plan maken. Het geeft zoveel voldoening ergens moeite voor te doen en zien dat iemand daar blij van wordt.” Pascal Kockelkorn, sinds augustus 2021 Operationeel Directeur Grootbedrijf bij Olympia, vertelt over zijn rol als manager en sparringpartner voor bedrijven.

Toen hij eind jaren negentig aan zijn loopbaan begon, zag de arbeidsmarkt er heel anders uit dan nu. Na zijn studie Bedrijfseconomie stapte Pascal als werkzoekende een uitzendbureau binnen. Dat klikte zo goed dat hij bij het uitzendbureau zelf aan de slag ging, als intercedent. “Achteraf gezien geen vreemde stap. Als intercedent richtte ik me op de ontwikkeling van kandidaten. Ik wilde gewoon een positieve impact maken op het leven van mensen.”, legt Pascal uit.

Ontwikkeling

Van intercedent ontwikkelde hij zich bij verschillende dienstverleners uiteindelijk tot Directeur Sales. Na 15 jaar bij de marktleider was Pascal toe aan een nieuwe stap, in een nieuwe omgeving. Hij wilde meer aan het stuur zitten van een organisatie. Met de functie van Operationeel Directeur Grootbedrijf bij Olympia kreeg hij die kans. Pascal: “Ik ben verantwoordelijk voor alle Inhouse vestigingen, Gemeente Amsterdam, regionale large volume klanten en proces- en implementatiemanagement. Wij leveren een actieve bijdrage aan de organisatiedoelen van onze opdrachtgevers. En dat begint voor mij bij de ontwikkeling van onze medewerkers. Welke middelen en begeleiding hebben zij nodig om een goede gesprekspartner te zijn? Om goed te begrijpen wat onze opdrachtgevers nodig hebben en daar vervolgens op in te kunnen spelen? Voor deze rol zet ik graag mijn kennis en ervaring van de afgelopen jaren volop in”.

Weten wat er speelt

Hoe dit in de praktijk werkt? Neem de kern van ons vak: de match. Er is niets mooier dan het koppelen van iemand die graag aan de slag wil aan een bedrijf dat op zoek is naar een gemotiveerde medewerker. En dat dan heel goed doen. Om daarin succesvol te zijn, moeten we zowel de kandidaat als het bedrijf goed kennen. Dat betekent weten wat er speelt, wat iemand drijft en welke doelen daarbij horen. Dat lukt alleen door goed door te vragen. In een Gesprek van Betekenis bijvoorbeeld. Wat motiveert iemand? Waar krijgt iemand energie van? Op klantniveau is het belangrijk om doelstellingen te achterhalen. Wat is hun ambitie, welke strategie hebben ze en welke belangen spelen er? Hoeveel mensen zijn er nodig en welke waarde moeten zij toe kunnen voegen? Wat voor werkgever wil je zijn?

Accelereren

Dit uitvoeren in een dynamische arbeidsmarkt vraagt van ons als Olympia een mix van spierkracht en souplesse”, vervolgt Pascal. “Van aanpakken en doortastend zijn. Als het nodig is, moeten we kunnen versnellen. Maar soms juist de tijd nemen voor een goed gesprek. Verdieping zoeken om de vraag achter de vraag te snappen. Om zo tot de beste oplossing voor het vraagstuk van onze opdrachtgever te komen. Of onze flexkracht te helpen zich verder te ontwikkelen.”

Fit blijven om van betekenis te kunnen zijn

“Wat mij een goede manager maakt? Ik geef mensen graag het vertrouwen en faciliteer hen zo goed mogelijk in hun ontwikkeling. Daarnaast wil ik juist nu medewerkers helpen om mentaal en fysiek fit te blijven. Aan fysieke fitheid kun je werken. Ik merk wel dat mentaal fit blijven door de combinatie van werken op afstand en de soms hoge werkdruk moeilijker is. Maar ook in het dagelijkse werk is balans tussen inspanning en ontspanning enorm belangrijk. Hoe meer we deze balans voor onszelf goed organiseren, hoe beter we voor onze opdrachtgevers, kandidaten én elkaar van betekenis kunnen zijn.”


Thema's
Gerelateerde artikelen