In een crisis leer je elkaar echt kennen

“In een crisis leer je elkaar kennen. Je merkt plots hoe sterk je van elkaar afhankelijk bent, als uitzendonderneming en klant. Je ontdekt dat je het als collectief moet doen.

Wij zitten in-house bij veel van onze klanten en zijn dus meer dan alleen leverancier: we maken integraal deel uit van het proces. Veel van onze intercedenten hebben op deze locaties doorgewerkt. Bijvoorbeeld op kantoor bij een distributiecentrum voor 120 winkels. We kunnen in zo’n situatie natuurlijk niet zeggen: “Dit is het corona-protocol van Olympia, wij trekken ons eigen plan, doe het er maar mee.” Nee, je moet er samen uitkomen vanuit de verplichting aan elkaar en de verantwoordelijkheid die je samen hebt richting uitzendkrachten.

Omdat alle partijen snappen dat er een wederzijdse afhankelijkheid is, kun je deze situaties doorstaan zonder dat de een dingen op de ander afwentelt. Dat distributiecentrum of die fabriek moet je samen laten draaien met de nieuwe coronaregels – en reken maar dat ze op vol vermogen draaiden in die periode van lockdown.

Meer dan 10.000 uitzendkrachten zijn van ons afhankelijk: we hebben onze stinkende best gedaan om die aan het werk te houden. Ook hier is het weer de crisis die je kernwaarden op de proef stelt. Het zijn die kernwaarden die helpen. Daar val je op terug in tijden van crisis. Ze geven richting. Wat helpt, is dat veel van onze vestigingen worden gerund door lokale, zelfstandige, ondernemers. Ze voelen zich meer dan een intermediair: als uitzendbureau dragen ze bij aan de lokale economie.

We hebben gelukkig veruit de meeste van onze mensen aan het werk kunnen houden. Dat komt mede omdat veel van onze klanten in vitale sectoren zitten als distributie, openbaar vervoer en contactcentra. Voor uitzendkrachten die tussen het wal en het schip vielen, hebben we opleidingen opengesteld om hen op een andere manier te helpen.

Wij helpen de helden van vandaag: de mensen die de industrie en supermarkten laten draaien en Nederland op de been houden. Normaal voelt dat als een vanzelfsprekendheid. Maar juist in deze tijd word je erop gewezen dat het bijzonder is. Dat je ertoe doet als sector.”