Zo maak je een succes van social return

  • 6 aug. 2021 16:56

Publieke opdrachtgevers stellen leveranciers in veel gevallen de voorwaarde om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven: social return (on investment), ook wel SROI. Ondernemers moeten iets terugdoen voor de maatschappij door mensen met een ‘rugzak’ werk en ontwikkelmogelijkheden te bieden. Hoe zorg je als ondernemer dat het mes aan twee kanten snijdt?

Bij Olympia geloven we dat iedereen recht heeft op werk van betekenis. Ook als je mantelzorger of statushouder bent, schulden hebt, gedetineerd bent geweest of een lichamelijke beperking hebt. “Dat klinkt heel mooi, maar veel ondernemers schrikken toch er voor terug om mensen met zo’n achtergrond op de loonlijst te zetten,” zegt Cherise Bergwijn, senior consultant bij Olympia Werkvertrouwen. “En dat is logisch. Er is intensieve begeleiding op de werkvloer nodig om vroegtijdige uitval te voorkomen. Daar is – zeker bij wat kleinere bedrijven - niet altijd capaciteit voor. Als het überhaupt al lukt om een passende kandidaat te vinden.”

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Mede daarom is in 2017 Olympia Werkvertrouwen opgericht. Een team van inmiddels 14 medewerkers helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan betekenisvol werk. In de eerste plaats richten we ons op de match tussen kandidaat en opdrachtgever. Daarvoor verdiepen we ons in de bedrijfscultuur bij de opdrachtgever, maar ook in de talenten, wensen en dromen van de kandidaat. Door dat voortraject is er vaak meteen een klik tussen opdrachtgever en kandidaat. Maar de begeleiding daarna, naar zelfredzaamheid, is minstens zo belangrijk. Die begint heel intensief en bouwt zich in het traject (afhankelijk van de situatie) langzaam af. Meestal in een termijn van 26 weken. Tijdens het hele traject is er daarnaast overleg en samenwerking met UWV en gemeente. Zo werken we samen aan duurzame inzetbaarheid van de kandidaat.

Vertrouwen is cruciaal

“Het is maatwerk, waarbij vertrouwen een cruciale rol speelt,” zegt Cherise. “De opdrachtgever moet het vertrouwen hebben dat wij niet alleen kunnen helpen bij de invulling van de SROI-invulling, maar ook de medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen leveren die langdurig meerwaarde kunnen bieden aan het bedrijf. Daarom zorgen we dat we de bedrijven goed leren kennen. We weten wat er speelt, hoe de cultuur en de sfeer is en wat voor kandidaten iets kunnen toevoegen.”

“Maar vertrouwen is ook waar het om draait bij de begeleiding van de kandidaat,” zegt social return-begeleider Chloë Melk. “Dat vertrouwen moeten we bijna altijd veroveren. Soms zijn kandidaten al tientallen keren teleurgesteld, soms schamen ze zich omdat ze schulden hebben of spelen er andere privéproblemen. Het vraagt tact, maar ook veel geduld om door de muur te breken die veel kandidaten om zich heen hebben gebouwd. Als dat eenmaal is gelukt, gaat het daarna bijna altijd vanzelf. Het is zó mooi om iemand dan te zien opbloeien in zijn werk.”

Betekenisvol werk

“Zo lijkt het misschien alsof het bedrijf dat de werkgelegenheid biedt zelf aan de zijlijn staat toe te kijken,” zegt Cherise. “Maar een dergelijke oplossing vraagt wel degelijk wat van de opdrachtgever. Er is geen bedrijfsrisico en ook alle administratie horend bij een SROI-invulling nemen wij uit handen. Maar het traject heeft alleen kans van slagen als de ondernemer zich daadwerkelijk openstelt voor de kandidaat en verder kijkt dan het stigma. Het niet alleen doen omdat het moet, maar omdat hij of zij gelooft dat deze persoon écht betekenisvol werk kan doen voor de organisatie. Als die band er eenmaal is, hebben alle partijen daar profijt van. Dan levert de invulling van je social return-doelstelling meer op dan alleen voldoening.”

Intrinsieke motivatie

Chloë: “Het zijn niet voor niets kandidaten met een rugzak. Veel van hen hebben een geschiedenis van tegenslagen. Maar ze leven helemaal op als ze werk kunnen doen dat past bij hoe ze in het leven staan en wat ze belangrijk vinden. Als ze dat eenmaal hebben gevonden, is hun intrinsieke motivatie enorm. En dat is toch wat elke ondernemer het liefste ziet?” Neem contact op met Olympia Werkvertrouwen en maak van jouw social return een succes.


Thema's
Gerelateerde artikelen