Werkgevers, kijk verder dan het cv van de kandidaat

  • 23 jun. 2021 15:47

Nu Nederland weer opengaat, lijkt de economie zich onverwacht snel te herstellen. Dat merken we bij Olympia: sinds een paar weken trekt het aantal vacatures aan. Dat gaat in zo’n razend tempo dat in sectoren als de logistiek de vraag naar personeel alweer groter is dan het aanbod. Susanne Gijzel, directeur MKB bij Olympia, over de impact van de coronacrisis op werkgevers en werkzoekenden.

Er is licht aan het einde van de tunnel. Het leek erop dat ondernemers maandenlang afwachtend zijn geweest, maar het is duidelijk dat iedereen al die tijd in de startblokken stond, klaar om te sprinten. We worden overspoeld met aanvragen om kandidaten te werven, in vrijwel alle sectoren.

Samen creatief

Medewerkers in de logistiek (met name in warehouses en e-fulfillment) zijn het meest gewild: daar hebben we meer geregistreerde vacatures dan matchende kandidaten. We kunnen daar dus al steeds minder aan de exacte functie-eisen  voldoen en de verwachting is dat andere sectoren zullen volgen. De enige manier om samen groei te realiseren, is creatief op zoek gaan naar geschikte mensen. Dat die er zijn is zeker, maar dan moeten we wel voorbij iemands cv kijken naar (ontwikkelbare) talenten.

Latent werkzoekenden

Naast het feit dat we nu te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt, door de dalende werkloosheid, vergeten we soms dat de crisis ook grote gevolgen heeft (gehad) voor de kandidatenmarkt. Daar is het optimisme van de heropening van de arbeidsmarkt nog nauwelijks doorgedrongen. Mensen met werk blijven veilig op hun plek zitten en mensen die op zoek waren, hebben mogelijk de moed opgegeven, zich er niet van bewust dat werkgevers staan te springen om medewerkers. Aan ons de taak om ook die bron, de latent werkzoekenden, aan te boren en te matchen met de werkgevers die bereid zijn om ook de minder voor de hand liggende kandidaten een kans te geven.

Echte interesse

Het is onze missie om mensen en organisaties te gidsen door de transitie naar werk van betekenis. In de praktijk betekent dit dat we op zoek gaan naar wat kandidaten drijft, waar ze écht enthousiast van worden. Hoe wij dat doen? Door een gesprek van betekenis te voeren met onze kandidaten. Zo willen we ontdekken wat de passies van onze kandidaten zijn, wat hen gelukkig maakt, waarvoor ze elke ochtend de wekker zetten. Vaak heeft dat niks te maken met hun opleiding of werkervaring.

Motivatie en persoonlijkheid

Laatst hebben we iemand geplaatst die nog geen enkele technische werkervaring had, maar thuis elke vrije minuut zat te sleutelen. Deze kandidaat bleek helemaal op zijn plek bij een bedrijf in metaaltechniek. Wij vragen jou als werkgever om verder te kijken dan het cv. Om te kiezen voor mensen die wel de passende motivatie en persoonlijkheid hebben, maar niet per se de juiste achtergrond.

Gemotiveerd en geïnspireerd

Het mooie is dat juist deze medewerkers het meest waardevol blijken te zijn voor bedrijven. Ze zijn gemotiveerd en geïnspireerd en brengen dat over op hun omgeving. Dit heeft een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit tot gevolg. Daarnaast geeft het jou als werkgever ook voldoening. Je geeft mensen de kans zich te ontwikkelen op een plek die past bij hun karakter en levenswijze, de kans om betekenisvol werk te doen. In deze markt is het essentieel dat we het samen doen. Want de mensen zijn er, het schaap met de vijf poten niet. Helpen jullie mee?

 


Thema's
Gerelateerde artikelen