Olympia is genomineerd voor de Social Impact Award. In ruim drie jaar tijd heeft Olympia zo’n 40 kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk geholpen. 60% van hen is nog steeds aan het werk. We geloven dat iedereen een unieke waarde heeft die via werk tot uitdrukking komt. In 2020 willen we landelijk minimaal 500 kandidaten uit de Participatiewet geplaatst hebben op betaalde functies, met de mogelijkheid tot het krijgen van een vast contract. Lees meer…

We trekken samen op met Baanbrekend Drechtsteden. Met hen maken we onze slogan waar: ‘Olympia geeft werk betekenis’. Bij Baanbrekend Drechtsteden begrijpen ze wat onze klanten zoeken, begrijpen ze ons en investeren ze om samen met ons kandidaten langdurig aan het werk te krijgen. Ze bieden extra begeleiding in de beginperiode, lossen vervoersissues op en communiceren helder. HR- en MVO-vraagstukken van onze opdrachtgevers willen en kunnen wij alleen uitvoeren met een organisatie als Baanbrekend Drechtsteden.

Duurzame plaatsingen

Sociaal ondernemen betekent voor ons zoveel mogelijk kandidaten uit de Participatiewet aan werk helpen. Met onze relaties (bijvoorbeeld The Greenery, Etos, Kruidvat, GVB en Jumbo) creëren we graag duurzame plaatsingen voor kandidaten. Niet omdat we op zoek zijn naar subsidies die ons verdienmodel optimaliseren, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat iedere kandidaat een unieke waarde heeft.

Er werken op dit moment twintig kandidaten bij The Greenery vanuit Olympia Barendrecht en twee kandidaten vanuit onze vestiging in Breda. Samen met The Greenery en Baanbrekend Drechtsteden bekijken we op welke werkplekken kandidaten aan de slag kunnen. We hebben een uitgebreide analyse gemaakt en doen dat voor nieuwe instromers nog steeds. Passende kandidaten krijgen een rondleiding bij The Greenery. Wij zorgen voor draagvlak bij onze opdrachtgever. Samen met het UWV, de werkgeversservicepunten en Baanbrekend Drechtsteden werven we kandidaten om opgeleid te worden. Bijvoorbeeld tot chauffeur (grootrijbewijs), callcentermedewerker, logistiek medewerker of procesoperator.

Baanbrekend Drechtsteden biedt extra begeleiding op de werkplek in de beginperiode, naast de reguliere begeleiding vanuit Olympia en The Greenery. Wij voeren een extra gesprek met de kandidaten en vragen in de beginperiode steeds hoe de werkweek is verlopen. Waar liep iemand tegenaan? Wat ging goed? En wil hij of zij misschien extra ondersteuning?

Onzekerheid maakt plaats voor energie

Na een wat onwennige start zijn de kandidaten uitgegroeid tot volwaardige leden van het team bij The Greenery. Onzekerheden hebben zij overwonnen en omgezet in energie. En met succes. Onlangs is een medewerker gepromoveerd tot operator. Een van onze werknemers zei dat hij al een tijd bij Olympia en The Greenery werkt, “omdat ik het naar mijn zin heb, elke dag met verschillende soorten mensen mag werken en omdat er wordt gekeken naar doorgroeimogelijkheden”. Een mooier compliment kunnen we niet krijgen.