Binnenkijken bij Olympia Oud-Beijerland

Het was liefde op het eerste gezicht toen Ondernemer Frances Pas, al 26 jaar actief in de uitzendbranche, in 2009 de vestiging bij het bruggetje in Oud-Beijerland zag. Onlangs heeft het pandje uit 1740 een make-over gekregen en is er een extra werkplek gecreëerd. “Een goede match maakt mijn dag helemaal goed.”

Blij
“Ik heb echt een passie voor het uitzendvak. Dat hoor ik ook terug van klanten. Ik vind het nog steeds erg leuk om operationeel bezig te zijn: ik word altijd nog blij van een goede match. In ons gebied de Hoekse Waard hebben veel MKB-bedrijven zich gevestigd. Dat zijn hele loyale klanten. Als zij met de concurrent zaken doen, kan het voor ons een uitdaging zijn om binnen te komen. Daarentegen, als je als uitzendbureau eenmaal een voet tussen de deur hebt, dan zijn juist deze MKB-bedrijven hele trouwe klanten.”

Klantgerichte dienstverlening
Om onze dienstverlening nog beter op onze klanten af te stemmen, hebben wij een tijd geleden een Lean Six Sigma-sessie georganiseerd voor een van onze grotere klanten. Deze methode, die een duidelijk stappenplan biedt voor het organiseren van kwaliteits- en efficiëntie verbeteringen binnen een bedrijf, raad ik iedere ondernemer met klanten met een grote inleenvolume aan. Je leert als team met deze aanpak goed vragen te stellen en de bedrijfsvoering vanaf het aanvraagmoment tot de daadwerkelijke plaatsing te analyseren. Je pelt in detail af hoe het uitzendproces verloopt en wie voor welk deel verantwoordelijk is. Daardoor komt snel in beeld waar het breekpunt zit en daar kun je een verbetertraject op inzetten. Door deze kennis zijn wij onze klant nog beter van dienst.”

Inzetten op kracht
“In een lokaal gebied als Hoekse Waard is het belangrijk om collega’s te hebben, die de regio goed kennen en een groot netwerk hebben. Dat maakt het acquireren van nieuwe klanten makkelijker. Het afgelopen jaar zijn er veel wisselingen van personeel geweest op de vestiging. Ik liet mij weleens leiden door de druk om het team weer compleet te maken. Hierdoor nam ik in sommige gevallen niet de juiste beslissing. Daar heb ik veel van geleerd. Het is beter langer door te zoeken naar de juiste kandidaat, dan met minder genoegen te nemen. Vroeger zocht ik personeel, waarvan ik vond dat ze alles moesten kunnen. Ik ben mij echter steeds beter gaan realiseren dat niemand alles kan. Inmiddels differentieer ik meer in de functies op de vestiging. Ik zet mensen in op hun kracht en stel zo mijn team samen. Zo is Marloes-Senior Intercedent – heel sterk in het draaiende houden van alles op de vestiging. Zij onderhoudt de contacten met bestaande klanten en organiseert goed. Barbara is Intercedent en heeft een groot netwerk. Zij is commercieel sterk en regelt gemakkelijk afspraken bij (potentiële) klanten. Sinds drie weken is ons team versterkt met Hans van der Ree, die als stagiaire werkzaam is. Vanaf januari komt er nog een collega bij. Ik denk dat belangrijk is om het team te betrekken bij sollicitatieprocedures op de vestiging. Ik kan een kandidaat wel geschikt vinden, maar het team op de vestiging moet met elkaar samenwerken. Een onderlinge klik is dan zeker essentieel.”

Kennis delen
“Ik ben een echte ondernemer. Na bijna 15 jaar in vaste dienst gewerkt te hebben bij een con-collega wilde ik in 2004 eigen baas zijn. De bureaucratie en het onpersoonlijke gingen mij ook steeds meer tegen staan. Ik heb toen ontslag genomen en diverse interim klussen gedaan binnen de uitzendbranche. Op die manier ben ik ook met Olympia in contact gekomen. Ik heb er bewust voor gekozen om niet mijn eigen naam op de gevel te zetten, maar onder de vlag van Olympia te ondernemen. Ik vind het fijn om samen met andere collega’s binnen een grotere organisatie te leren en kennis te delen, maar wel zelfstandig als ondernemer te opereren.”