Onderzoeksrapport

Het algemene beeld van het vak is het afgelopen jaar veranderd van ‘Contact met klanten’ naar ‘Mensen helpen’. Er is meer wederzijds begrip en de gesprekken hebben meer emotie, dus zowel de klant als de medewerker voelen zich gehoord. De klantcontactmedewerker voelt zich hierdoor meer gewaardeerd door de klant en ervaart het werk als zinvol.

Dat wezen twee onderzoeken van Stichting KIRC in opdracht van Olympia uit. En in de zomer van 2021 werd dit nog eens bekrachtigd met een onderzoek onder flexkrachten op de Test- en Vaccinatielijn bij de GGD.

Ik wil het onderzoeksrapport ontvangen

Ik ga akkoord met het verwerken van mijn gegevens en geef toestemming deze gegevens op te slaan

71% wil na corona klantcontactwerk blijven doen

Op de piekmomenten werkten er 6.000 klantcontacthelden via Olympia die ons dagelijks met veel geduld en compassie hielpen met coronavragen en het inplannen van testen en vaccinaties. Olympia wilde inzicht krijgen in hun toekomstwensen, zodat zij na corona doorbemiddeld kunnen worden naar nieuw betekenisvol werk.

Van de bijna 1.700 respondenten geeft 71% aan klantcontactwerk te willen blijven doen en dat is goed nieuws voor het imago van het beroep. 80% wil niet terug naar zijn of haar vorige werk. Ook zegt 81% bereid te zijn zich te ontwikkelen door cursussen of een opleiding te volgen. 14% van de klantcontactmedewerkers dat via Olympia werkt komt uit de klantcontactbranche en nam dus ervaring mee. Bijna de helft, 46%, kwam uit de Horeca & Reisbranche, Retail of uit de Administratie. 6% had geen werk of studeerde nog. 24% komt uit andere branches zoals het Onderwijs en Logistiek.

Op talent geselecteerd voor coronabanen

Als de coronacrisis iets heeft aangetoond is het wel dat een CV niet meer zaligmakend is in de zoektocht naar nieuw talent. Wij schuiven het CV al jaren aan de kant en gaan uit van de unieke waarde van de persoon die voor ons zit. We zien het dan ook als een positieve ontwikkeling dat bedrijven in de crisis gedwongen waren om anders naar de manier van werven te kijken.

Een goed voorbeeld hiervan is het verhaal van uitzendkracht Mallory, werkzaam als klantcontactmedewerker op de coronatestlijn via Teleperformance. Dankzij corona kreeg zij de kans om dit mooie beroep te leren kennen. Ze had geen ervaring en ze had nooit gedacht in aanmerking te kunnen komen voor dit soort werk.

Een verhaal uit de praktijk

Mallory is 32 jaar en komt uit de horeca. Maar haar werk bleek niet meer te combineren te zijn met de zorg voor haar drie kinderen. 

Olympia zag in haar de kwaliteiten die nodig zijn voor de rol van klantcontactmedewerker op de Testlijn van de GGD. Nu zit ze helemaal op haar plek en is zich aan het profileren tot een positie als Teamlead. Je leest haar hele verhaal hier.

Met de Hartslagmeter altijd vinger aan de pols van je medewerkers

Olympia houdt wekelijks vinger aan de pols van haar flexkrachten met de Hartslagmeter. Steeds meer klanten maken hier gebruik van. Benieuwd naar de positieve impact van deze metingen? Lees er alles over in dit artikel. 

Interesse om hierover met ons eens van gedachten te wisselen? Neem dan contact op via onderstaand formulier 

Neem contact met mij op

Ik ga akkoord met het verwerken van mijn gegevens en geef toestemming mijn gegevens op te slaan.