Werven van personeel: hoe doe je dat?
Hoe kom ik aan nieuw personeel?
Het vinden van gekwalificeerde werknemers kan een uitdaging zijn voor elk bedrijf. Een succesvolle werving is een combinatie van strategie, inzet en creativiteit. Maar waar begin je? Lees hier onze tips.
Welke kanalen gebruik ik om personeel te vinden?
Weet waar de (werkzoekende) doelgroep zich bevindt. Het loont om via de juiste kanalen in contact te komen met je doelgroep. Online recruitment is niet meer weg te denken en zal alleen maar belangrijker worden in de toekomst. Verder zien we dat referral recruitment, oftewel het werven van nieuwe medewerkers via het netwerk van huidige werknemers nog steeds groeit. Communiceer duidelijk naar medewerkers welke vacatures er openstaan. Beloon medewerkers als hun aanbeveling leidt tot een succesvolle plaatsing. En vergeet de kracht van een interne vacature niet. Het vervullen van openstaande posities met interne kandidaten levert voordelen op voor de werkgever en werknemer.
Creëer een duidelijk beeld van je organisatie
Employer branding zorgt voor een sterk werkgeversmerk en maakt je organisatie onderscheidend. Dit helpt bij het aantrekken van potentiële kandidaten. Laat zien hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Door het delen van echte en originele verhalen creëer je een positieve aanwezigheid voor je huidige en potentiële medewerkers. Wie zijn daarvoor de beste ambassadeurs? Die huidige medewerkers natuurlijk! Betrek hen hierbij.
Tips voor het werven van personeel
Een werkzoekende heeft het voor het uitkiezen in tijden dat er veel vacatures en baanmogelijkheden zijn. Aarzel niet om buiten de gebaande paden te kijken voor talent. Heb je weleens nagedacht over het toepassen van de volgende tips?
1. Investeer in creatief personeel werven
Het is goed om na te denken over verschillende manieren om je doelgroep te bereiken. Het uitzetten van je vacature via online- en offline kanalen levert hopelijk veel op. Maar pak het ook een keer anders aan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een creatieve brainstormsessie of een speeddate voor kandidaten? Zo laat je de kandidaat gelijk kennismaken met de organisatie. Andersom leer jij de kandidaat ook gelijk kennen. Hoe persoonlijker de aanpak, hoe beter.
2. Kijk verder dan een cv
Wil je iemand aannemen die bij het team en bedrijf past? Kijk dan verder dan het cv. Enerzijds is een cv een belangrijk onderdeel van het recruitmentproces. Anderzijds heeft een cv soms beperkingen. Mensen hebben vaak talenten of eigenschappen die niet op hun cv staan. Door persoonlijk met iemand in gesprek te gaan, leer je meer. Hoe reageert iemand bijvoorbeeld op moeilijke situaties? Of wat is de reden van bepaalde beslissingen? Misschien mist een gemotiveerde kandidaat wel vaardigheden. Hier kan verandering in komen door middel van trainings- en coachingstrajecten.
3. Maak gebruik van een recruitmentexpert
Het werven van personeel kost tijd en energie. Voor veel ondernemers is het lastig om passende kandidaten te vinden die aansluiten bij hun bedrijfscultuur en -strategie. Het inschakelen van een recruitmentexpert is daarom een slimme keuze. Bij Olympia hebben we ervaring met het vinden en selecteren van de juiste kandidaten voor jouw bedrijf. Benieuwd naar onze werkwijze? Lees er hier meer over.