Eén óf vijftien jaar als franchisenemer: Olympia blijft je ondersteunen

  • 11 jan. 2023 13:36

Ondernemen binnen de franchiseformule van Olympia: dat leek Sonja Vermeulen wel wat. Ze stapte in en inmiddels bestaat haar franchisevestiging al vijftien jaar. De MKB in Den Helder weet de franchisenemer en haar team goed te vinden. “Als je goed werk levert, dan komt er ook een stukje gunfactor bij.”

Werken op een HR-afdeling in de verzekeringsbranche en personeel plannen binnen de scheepvaartindustrie. Het werd voor Vermeulen de aanloop naar het starten van een eigen onderneming. Dat was vijftien jaar geleden. Maar zomaar iets starten, dat vond Vermeulen toch te risicovol. “Het grote voordeel van een franchisevestiging via Olympia, is dat je in een formule stapt. Het bedrijfsrisico is lager. Dat sprak mij erg aan. Stel dat ik mijn uitzendkrachten echt niet aan werk kan helpen, dan springen andere vestigingen bij. De flexkrachten vallen uiteindelijk onder de Olympiavlag Nederland.”

Olympia neemt tijdrovende taken uit handen

Een ander groot voordeel dat de franchisenemer uit Den Helder noemt: Olympia neemt werkzaamheden over. “Bijvoorbeeld het debiteurenbeheer. Zodra er een achterstand is met het betalen, hoef ik daar niet achteraan. Dat scheelt mij veel tijd. Zo kan ik mij echt focussen op het matchen van de juiste mensen bij de juiste banen.” En dat matchen doet Vermeulen vooral bij het lokale MKB. “Ik ben een franchisenemer met één vestiging. Ik voel mij daardoor ook meer een MKB-ondernemer.”

Als franchisenemer zijn de lijnen met Olympia kort

Toch is haar klantenbestand afgelopen maart uitgebreid met een grote klant, namelijk afvalverwerker HCV. “Deze klant kwam vanuit Olympia bij mij en inmiddels hebben we al 50 mensen geplaatst.” Een goed voorbeeld van hoe de franchisegever zijn franchisenemers blijft ondersteunen. Het maakt dus niet uit hoelang iemand al bezig is. “Bedrijfsmatig ben ik heel tevreden over het ondernemen binnen de franchiseformule.”

Daarnaast laat Olympia ondernemers echt vrij in hun ondernemingsstijl. “Ik zou mijn stijl omschrijven als ‘samen met mijn team, dicht bij de klant’. Dat past ook bij Olympia Nederland. Als ik onze CEO Dimitri Yocarini bel voor advies, dan geeft hij dat ook. De lijnen zijn kort en dat voelt heel fijn.” Over de vraag wat goede kenmerken zijn van een franchisenemer, hoeft ze niet lang na te denken: “Praktisch, aanpakker, ondernemer, maar vooral ook een teamspeler die zich niet boven zijn team plaatst. Je doet het echt samen.”

De uitzendbranche is altijd in beweging

In vijftien jaar ondernemen maakte de franchisenemer veel mee. “Mijn onderneming ging echt niet meteen in een rechte lijn omhoog. Maar wat voor mij bijvoorbeeld interessant is als ondernemer, is dat de marges bij MKB-klanten een stukje hoger zijn dan bij grote klanten. Verder kun je in de uitzendbranche snel groeien, maar ook snel dalen. De uitzendbranche is daarbij een voorloper op de economie. Het is echt een dynamische branche. Dus ik heb hele goede, maar ook mindere jaren gehad. Tot nu toe kwam het altijd goed en heb ik nog steeds een gezonde onderneming.”

Voldoening haalt ze uit het werken met mensen. Zowel met klanten als met haar eigen team. “Mijn team bestond ruim tien jaar lang uit vier personen, inclusief ikzelf. Vorig jaar zijn er wisselingen geweest. Nu heb ik drie nieuwe werknemers, waarvan twee collega’s van in de twintig. Ik merk dat ik geïnspireerd raak door hun energie, denkwijze en hoe snel ze zaken oppakken.”

Positieve bedrijfsresultaten door goed functionerend team

Dat haar team iedere dag met veel plezier naar het werk komt, maakt haar trots. “Ze stralen dat ook uit en dat geeft vertrouwen aan de klant en de flexkracht. Ik zorg er vooral voor dat ze prettig kunnen werken vanaf kantoor. Verder laat ik ze vrij. Ze hebben ook invloed op het ondernemen. Het geeft vertrouwen dat er naar ze wordt geluisterd. Positieve bedrijfsresultaten zijn heel fijn, maar zijn ook een gevolg van een goed functionerend team.”

“Lokaal ondernemen doe je zelf”

“Lokaal ondernemen doe je echt zelf. Om mijn klantenbestand te vullen, heb ik verschillende dingen gedaan. Zo werd ik bijvoorbeeld lid van de ondernemersvereniging van Den Helder. Inmiddels ben ik alweer zeven jaar secretaris.” Als ondernemer moet je je laten zien en mensen aanspreken, vervolgt ze. De functie van secretaris hielp haar enorm. “Ondernemers kwamen al snel naar mij toe, met de vraag: ‘Er gaat iemand bij mij weg. Kun je mij helpen?’. Als je goed werk levert, komt er op een gegeven moment ook een stukje gunfactor bij.”

Naast het ondernemen, vindt Vermeulen maatschappelijke betrokkenheid ook belangrijk. “In Den Helder zit een kenniscentrum genaamd Het FUNdament, waar je alles kunt leren wat te maken heeft met een gezonde en duurzame levensstijl. Eens in de twee weken zit ik óf een van mijn teamleden daar om vragen te beantwoorden. Denk aan vragen over bijvoorbeeld een CV of hoe je moet solliciteren. Zo proberen wij ons steentje bij te dragen.”

Heeft het verhaal van franchisenemer Sonja Vermeulen jou geïnspireerd? Word franchisenemer bij Olympia en groei als ondernemer op jouw manier.


Thema's
Gerelateerde artikelen