Impactreis, op naar verandering!

  • 30 jun. 2022 10:48

Wanneer je inzet op Impact en dit ambitie van je organisatie, dan moet je ook weten waar je zelf staat in je eigen ‘impactreis’, Daarom brengen we onze eigen impactreis in beeld. Wat is een impactreis? Wat zijn we nu bij Olympia aan het onderzoeken en naar welke oplossingen kijken we? Je leest het in dit artikel.

De impactreis

Een ‘impactreis’ klinkt misschien als een goede marketingslogan, maar is eigenlijk een vorm van onderzoek en zelfontwikkeling. Het is een hulpmiddel om de impact van een organisatie in beeld te brengen en te ontwikkeling. En dat begint met een analyse van waar je nu staat. Als organisatie heb je misschien het idee dat je impact maakt, maar is dat ook echt zo? Een impactreis maakt dit duidelijk. Daarna maak je stapsgewijs een plan naar verbetering. Over het verloop van je impactreis kun je dan verwachtingen uitspreken: ‘Als we A doen, verwachten we B.’

Wat betreft impact gaat het uiteindelijk niet om wat je doet, maar om het resultaat. Door de impactreis van jouw organisatie in beeld te brengen, zie je precies welk resultaat voortkomt uit jouw handelen.

Extern onderzoek

Ook bij Olympia zijn we bezig met onze impactreis. Het Impact Institute voert een onderzoek voor ons uit. Steven Gudde, directeur Impact en Arbeidsmarkt bij Olympia, vertelt hier meer over: “Met dit onderzoek willen we vaststellen waar we staan. Levert hetgeen waarop we investeren ook daadwerkelijk iets op? Waar laten we zaken liggen? En welke kansen liggen er nog? Waar moeten we gericht op sturen om het verschil te maken?”. Het is verstandig dit door een extern bureau te laten doen. Zij kijken objectief en hebben bovendien die kennis in huis om zorgvuldige wegingen te maken. “De eerste resultaten laten zien dat we als organisatie een impact maken op die zaken die voor ons en onze stakeholders van belang zijn. Daarbij is onze positieve impact beduidend groter dan de negatieve impact. Dat is mooi, maar geen reden om tevreden achterover te leunen”. Natuurlijk delen we het definitieve rapport met de buitenwereld. Op deze manier leggen wij ook verantwoordelijkheid af, over wat we doen.

Samenwerken

Bij Olympia willen we graag impact maken op de waarde van werk. Hoe maken we werk betekenisvol voor iedereen? Met de impactreis hopen we onder meer in beeld te krijgen welke impact we nu al maken en wat we nog kunnen verbeteren.

We vinden het belangrijk om dit ook samen te doen met opdrachtgevers. “Wij kijken nu met name hoe wij samen de rollen als dienstverlener, opdrachtgever en werkgever anders kunnen invullen. Bijvoorbeeld hoe we de contracten met onze werknemers zo vormgeven om aan alle partijen meer zekerheid te bieden. Of waar wij de ontwikkeling van ons personeel het beste samen kunnen oppakken.”


Thema's
Gerelateerde artikelen