Frans Hompes (60) is gek op zijn baan als trambestuurder bij GVB. “Dit werk voelt voor mij niet als werk. Ik vind het heerlijk om iedere dag dwars door de stad te rijden. Als kind heb ik altijd wel iets met trams en treinen gehad.” Na 35 jaar ander werk te hebben gedaan meldde Frans zich bij GVB. “Je moet goed kunnen multitasken en hebt veel interactie met mensen. En omdat ik vroeg begin, kan ik soms al om vier uur al naar huis.”

Frans Hompes (60), personenvervoerder tram
“Dit werk voelt voor mij niet als werk. Ik vind het heerlijk om iedere dag dwars door de stad te rijden. Als kind heb ik altijd wel iets met trams en treinen gehad. Na 35 jaar ander werk te hebben gedaan, besloot ik een gokje te wagen bij de NS en GVB. Ik ben een dagje meegereden met een machinist van de NS. Die functie was het niet voor mij; je hebt nauwelijks contact met andere mensen. Als trambestuurder heb je juist veel interactie met mensen. En daarbij moet je goed kunnen multitasken: kaartjes verkopen, op het verkeer letten en informatie geven. Via Olympia ben ik aanvankelijk aan het werk gegaan als conducteur. Het duurde even voordat ik door kon stromen naar de functie van bestuurder. Ik ben toen alvast zelfstandig de theorie gaan bestuderen voor de opleiding van trambestuurder. Dat was het doel wat ik steeds voor ogen had! Als uitzendkracht meld jij je – als je dienst hebt - iedere ochtend voor de remisedienst. Je begint dan om 5 uur ’s ochtends en soms kun je dan na 4 uur naar huis omdat er geen werk is. Alle uitzendkrachten vangen namelijk de remisediensten op. Als je eenmaal in vaste dienst bij GVB komt, heb je zelden nog reservediensten.”

Terug

Wij helpen u graag uw ambities te realiseren